INSPIRATOR: Mikael Forselius, tidligere sjef for Røros hotell, nå driver av nye Brittannia i Trondheim, var invitert av Nasjonalparken Næringshage i 2015 og inspirerte oppdalingene til å bruke OPPDAL som merkevare.
INSPIRATOR: Mikael Forselius, tidligere sjef for Røros hotell, nå driver av nye Brittannia i Trondheim, var invitert av Nasjonalparken Næringshage i 2015 og inspirerte oppdalingene til å bruke OPPDAL som merkevare.

Sju oppdalsbedrifter går sammen:

Nå skal oppdalsmaten samles

Nå vil et samlet lag av lokalmatprodusenter løfte fram Oppdals kvaliteter.

Det startet som et prosjekt med satsing på lokalmat og med å finne ut hvordan deltakerne kunne samarbeide for å få økt lønnsomhet i hele verdikjeden – fra primærprodusent til ferdig vare.

6. april stiftet de et samvirke.

En sentral del av satsingen er å styrke kvalitetsopplevelsen av produkter fra Oppdalsregionen.

Målsetningen er å etablere Oppdal som et egenartet kvalitetsbegrep i markedet.  Nasjonalparken Næringshage skriver i en pressemelding at  «Oppdal – Smak av fjell» skal bli Norges mest attraktive merkevare innen lokalmat, tett knyttet til de unike forutsetningene for matproduksjon i fjellbygda Oppdal.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kjenidskokk Mikael Forselius var i 2015 leid inn av Nasjonalparken Næringshage for å inspirere til nettopp et slikt løft.

Det er selve suksessoppskriften for Røros; at man drar sammen og har felles navn på produktene.

Alle som besøker Røros vil finne det rike utvalget av lokalprodusert mat og øl i byens matvareforretninger. Rørosmat setter dessuten et tydelig preg på maten restaurantene serverer.

Forselius mener denne rendyrkingen av lokalprodusert mat er noe Oppdal og bør etterstrebe blant annet fordi folk er mer og mer opptatt av bærekraft og følgelig kortreist mat.

Han hadde følgende tips til oppdalingene:

– Promoter hverandre! Oppdalmandel er et unikt produkt som er viktig i markedsføringen av Oppdal, sier han og understreker at lokale matprodusenter må gå sammen og løfte i flokk. Forselius understreket imidlertid at lokalproduserte produkter alene ikke er nok.

– Vi vil ha lokal mat, men vi vil og ha historien som ligger bak, sa  han og forteller at samtlige av produsentene i Rørosmat er seg dette bevisst.

0 Comments
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer