Med 14- 15 ulike Kia-modeller i butikken fra høsten av ønsker daglig leder Kjell Jørstad Braut å møte et enda bredere marked.
– Kia er et veldig spennende merke, sier han.
Nå får han både el-biler og hybridbiler.
– Blant annet får vi en stasjonsvogn, Optima, der man har seks mil kjørelengde på strøm, sier han. Det tror han mange i Oppdal, der man ofte driver med mye småkjøring, vil kunne dra nytte av.
Suver og småbiler får han også inn av det koreanske merket.
– Vi skal selge alt de har, sier han, og forteller om firehjulstrekkeren Kia Stinger, som ble lansert forrige uke:
– Det hadde vært kjempegøy å få ut et par slike i Oppdal, sier han.
Tredoblet Kia-salg
Han vet at de vil vises; i en bilpark som ved årsskiftet talte 3797 biler der de fleste i dag er fra de etablerte merkene, ser man raskt nykomlingene.
LES OGSÅ: Oppdals hotteste bilmerker
Det ruller nå 566 Toyotaer rundt om i Oppdal, mot 472 Volkswagen-modeller og 436 Peugeot-varianter. I alt var det registrert 75 ulike bilmerker i Oppdal i år.
Selv uten Kia-forhandler har bilmerket tatt seg kraftig opp i Oppdal.
I 2016 var det 18 registrerte Kia-er i Oppdal, tre ganger så mye som i 2008, viser en oversikt fra SSB.
Faser ut Suzuki
Prøven bil selger årlig rundt 250 biler.
– Vi har satt oss mål om å omsette 300 i året, sier Braut.
Når nybilene til Kia kommer inn på Prøven bil, fases nybilene til Suzuki ut.
– Vi kommer fremdeles til å serve Suzuki-eierne, med både verksted og reservedeler. Blant annet kjører hjemmetjenesten i Oppdal kommune Suzuki.
Jørstad Braut er sikker på at de nye garantiene på sju år og 150.000 kilometer som Kia opererer med, vil bli godt mottatt.
– Vi håper å få enda flere bilkjøpere også siden de billigste nybilene til dette merket selges fra 160.-170.000 kroner, sier han.
Unge bilkjøpere shopper mer
Braut peker på at Prøven Bil har tilgang på 2500 bruktbiler i systemet sitt.
– Alle som sitter på finn.no og leter etter bil burde komme hit og se om vi ikke kan bidra istedet, sier han.
For som den øvrige handelstanden er han opptatt av å minke handelslekkasjen.
– Vi merker at de eldre kundene er lojale, men de yngre går mer etter hvor de kan handle billigst mulig, uten å tenke på at her har vi både verksted og service tilgjengelig, sier han. Ved å handle bil lokalt støtter man opp lokale arbeidsplasser, mener han.
– Lokale tjenester beholder vi kun om de blir brukt.
Torbjørn Rundmo For 1 uke siden
Nå er det slik at ungdom i hele Europa protesterer mot at forrige generasjon ikke prioriterer fremtidens miljøutfordring... Vis mer Nå er det slik at ungdom i hele Europa protesterer mot at forrige generasjon ikke prioriterer fremtidens miljøutfordringer. En løsning som innebærer tungtransport på alle trønderske veier frem og tilbake til en godsterminal på Berkåk, er lite miljøvennlig, reduserer framkommeligheten og sikkerheten på veiene i regionen, og krever ytterligere vegutbygging. Årsaken til at transportnæringen på veg kan levere billige og miljøforensende transportløsninger som forårsaker ulykker, reduserer fremkommeligheten og forårsaker store kostnader på grunn av slitasje på vegnettet, er det selvsagt fordi folk flest gjennom skatter og bomavgifter, subsidierer denne næringen. I Danmark vurderer man å forby langveis godstransport på stamvegnettet på grunn av slitasjekostander og andre utgifter og belastninger denne transporten forårsaker for samfunnet. Vi bør finne andre og bedre løsninger på våre behov for godstransport enn forslaget fra ordføreren i Rennebu og hans allierte i Lastebileierforbundet. I tillegg til jernbane, finnes det også løsninger for rimelig og ubemannet godstransport langs norskekysten, som kunne blitt videreutviklet til et godt og miljøvennlig transportsystem om politikerne hadde vært villig til å satse på det. 0
oddvar magne skjørstadmo For 1 uke siden
Hvorfor ikke bruke disse store helikopterne med to rotorer og stor lastekapasitet. Det må da bli raskere leveringer, de ... Vis mer Hvorfor ikke bruke disse store helikopterne med to rotorer og stor lastekapasitet. Det må da bli raskere leveringer, de kan lande overalt, og veiene vil bli helt overflødige. (men man må vel kanskje ha hørselvern). 0