Ingen knutepunktutvikling på Dovrebanen i denne omgang.

Ingen knutepunktutvikling på Dovrebanen i denne omgang. Foto: Arkiv

Ingen knutepunktsatsing i regionen:

Setter to-timersavganger på vent

Oppdalsregionen må se langt etter knutepunkt-utvikling på Dovrebanen for å få flere togavganger.

– Det er ikke langt inn noen midler til utbygging av knutepunkter på Dovrebanen, kun på Ler i Melhus, konstaterer ordfører Kirsti Welander etter dagens fremleggelse av statsbudsjettet for 2018.

Konsulentselskapet Rejlers har allerede gjennomført en mulighetsstudie for Dovrebanen som viser at en omlegging av systemkryssingen til Oppdal, på Drivstua og på Dombås kan gi økt persontog-frekvens. Prislappen for dette grepet er 830 millioner kroner, men ble ikke prioritert under Stortingets behandling av Nasjonal transportplan i vår.

En slik utbygging ville lagt til rette for to-timersavganger på Dovrebanen, en lenge etterlengtet styrking av togtilbudet i regionen.

– Det er som forventet, jeg må være ærlig å si det. Regjeringen vil ikke prioritere en strekning som kun et par ordførere i fylket har signalisert er viktig, sier Welander.

Kryssingssporet på Ler som regjeringen vil bygge, er kostnadsberegnet til 230 millioner kroner og skal stå ferdig i 2019. Tilsvarende satsing er foreslått i Kvam i Oppland. Formålet med utbyggingen er å legge til rette for bedre kapasitet på banen og større punktlighet i avgangene, men gir neppe flere avganger med Trønderbanen til Oppdal.

Det er også stor skuffelse i Trøndelag over at regjeringen ikke har funnet midler til elektrifisering av Meråkerbanen.

– Dette er det store samtaleemnet her i dag, sier Welander fra fylkesmannens budsjettkonferanse i Trondheim.

Elektrifiseringen har vært førsteprioritet for fylkespolitikerne i Trøndelag lenge, og er en flaskehals som må utbedres før vi kan utvikle resten av togtrafikken, sier Welander.

Også politikerne på Trønderbenken i Stortinget reagerer.

– Trøndelag er nedprioritert som vanlig, sier stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp), til OPP. Hun bemerker at også Frps representant fra fylket har uttrykt sin skuffelse over partifelle og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens prioritering.

– Trønderbanen kommer ikke. Tidenes mageplask. Fire ganger er det spist kake for elektrifisering av Trønderbanen. Dette er et av de viktigste miljøtiltakene i Trøndelag. Det utsetter nå regjeringa, det er løftebrudd og helt utrolig, skriver stortingsrepresentant for SV fra Trøndelag, Lars Haltbrekken i en SMS til Adresseavisen.

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert