Gunvor Fagerhaug Gustavsen hadde selv plukket ut materialet til kveldens konsert.
Gunvor Fagerhaug Gustavsen hadde selv plukket ut materialet til kveldens konsert.Bilde 1 av 10
78 år gamle Einar Aarø traff en gammel kjenning etterpå, den noe yngre oppdalingen Ingebrigt Håker Flaten som var imponert over veteranen og hans orkester.
78 år gamle Einar Aarø traff en gammel kjenning etterpå, den noe yngre oppdalingen Ingebrigt Håker Flaten som var imponert over veteranen og hans orkester.Bilde 2 av 10
Samspill mellom to av Oppdals fremste musikere de siste ti-årene, Ingebrigt Håker Flaten og Andreas Bjørkås fant hverandre på prosjektet Village songs - og i kulturhuset i kveld.
Samspill mellom to av Oppdals fremste musikere de siste ti-årene, Ingebrigt Håker Flaten og Andreas Bjørkås fant hverandre på prosjektet Village songs - og i kulturhuset i kveld.Bilde 3 av 10
Ingebrigt Håker Flaten fortalte om det tre år gamle samarbeidet mellom ham, Andreas Bjørkås og Gunvor Fagerhaug Gustavsen, som resulterte i CDen som ble lansert torsdag kveld - Village songs med undertittelen «Den signede dag».
Ingebrigt Håker Flaten fortalte om det tre år gamle samarbeidet mellom ham, Andreas Bjørkås og Gunvor Fagerhaug Gustavsen, som resulterte i CDen som ble lansert torsdag kveld - Village songs med undertittelen «Den signede dag».Bilde 4 av 10
Signe Sande, Oline Rogstad, Margit Fagerhaug Gustavsen, Sandra Øiamo og Øyunn Fagerhaug Gustavsen sang Down to the river to pray og Kling no klokka.
Signe Sande, Oline Rogstad, Margit Fagerhaug Gustavsen, Sandra Øiamo og Øyunn Fagerhaug Gustavsen sang Down to the river to pray og Kling no klokka.Bilde 5 av 10
Gunvor Fagerhaug Gustavsens døtre Øyunn og Margit sang Høgtid, som Øyunn har lagd melodien til, mens teksten er av Ola Setrom.
Gunvor Fagerhaug Gustavsens døtre Øyunn og Margit sang Høgtid, som Øyunn har lagd melodien til, mens teksten er av Ola Setrom.Bilde 6 av 10
Kim André Rønningen leverte en nydelig versjon av Anne Grete Preus «Når himmelen faller ned».
Kim André Rønningen leverte en nydelig versjon av Anne Grete Preus «Når himmelen faller ned».Bilde 7 av 10
Lekenhet og full musikalsk kontroll, Andreas Bjørkås og Ingebrigt Håker Flaten er på samme frekvens.
Lekenhet og full musikalsk kontroll, Andreas Bjørkås og Ingebrigt Håker Flaten er på samme frekvens.Bilde 8 av 10
Alf Prøysens Romjulsdrøm ble levert i en elegant jazzversjon og Kim André Rønningen og Sverre Stenløkk ga låten et løft.
Alf Prøysens Romjulsdrøm ble levert i en elegant jazzversjon og Kim André Rønningen og Sverre Stenløkk ga låten et løft.Bilde 9 av 10
Det var bare å lukke øynene for publikum også, å nyte øyeblikkene som Ingebrigt Håker Flaten, Håkon Kvam og Gunvor Fagerhaug Gustavsen skapte.
Det var bare å lukke øynene for publikum også, å nyte øyeblikkene som Ingebrigt Håker Flaten, Håkon Kvam og Gunvor Fagerhaug Gustavsen skapte.Bilde 10 av 10

Platelansering og førjulskonsert ble en musikalsk fest:

Drømmekveld med folketoner og julejazz

Det var bare å lukke øynene og nyte kvelden da et stjernelag av musikere leverte en drøm av en førjulskonsert.

Jo, det ble plass til en neddempet versjon av «O helga natt», men her var ingen ihjelsungne julesvisker, rutinefremført av omreisende Oslo-artister.

Derimot lokale julesanger – og folketoner formidlet med en ekthet og skarp tilstedeværelse, etter en tøff jazzifisering på ferden mellom Oppdal og Austin, Texas.

Jazzbassisten Ingebrigt Håker Flaten kunne fornøyd åpne en forsendelse med ferske CDer før kveldens konsert, og publikum fikk høre tre av sangene som har fått plass på samarbeidsprosjektet mellom ham, Andreas Bjørkås og kveldens konsertregissør, Gunvor Fagerhaug Gustavsen.

Dette er Gunvors store dag!

Hun hadde komponert konserten «Jul i jazz og folketoner» der det var plass for alt fra Åge Aleksandersen og Ida Jenshus nydelige og underkjente vise «Det du aldri sa», til flotte, lokale bidrag som Kjell Arve Husby og Gjert Kristian Øhrns fine «Vi venter». Julesangene gled ubemerket over i jazzimprovisasjon der Ingebrigt Håker Flaten kastet seg i angrep på kontrabassen – kroppen og bassen går i ett når oppdalingen kryper ned og vekselvis slår løs og kjæler med strengene.

Døtrene Øyunn og Margit viste at eplet ikke faller langt fra stemmen, deres fine «Høgtid» var like fint fremført nå som under Setrom-konserten.

Ingebrigt Håker Flaten har på elegant vis smeltet de gamle, lokale folketonene sammen med hektende bassbeat, hvem hadde trodd det skulle svinge slik det gjorde av «Saligheten er oss nær», i en folketoneversjon som Inge Krokann i sin tid sang.

– Totalt tidløst, mente Ingebrigt Håker Flaten om det musikalske møtet mellom norske folketoner og moderne jazz slik det fremstår på den ferske plata som bassisten måtte signere mange av etter konserten.

Det er ikke rart, i denne søte førjulstid ble desserten til slutt sangen bestemor Margit og far Tore sang for lille Gunvor på sengekanten, «Visse lulle spede», umerkelig iblandet «Jesus styr du mine tanker».

Og selvsagt fikk vi «Mitt hjerte alltid vanker» før ekstranummeret – og da var det bare å smile seg hjem for de nærmere 150 som aldri vil angre at de fikk med seg nettopp denne konserten.

Det blir ikke særlig mye mer stemningsfullt enn dette en desemberkveld.

Og fritt etter den danske salmedikteren Hans Adolph Brorson på 1700-tallet:

Saligheten var oss nær.

0 Comments
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer