kunst4

GODT BESØKT: Gro Eide Viken, her i samtale med Ruth Mellemseter, inviterte til åpning fredag ettermiddag.

kunst6

GALLERIEIERE: Unni larsen og Børge Dahle er selv gallerieiere, og har fulgt kunstneren lenge. – helt siden hun holdt på med sau i bildene, sier Dahle. – Dette er veldig mye annerledes, og det beveger seg mellom det figurative og det non-figurative. Hun gjør mye spennende i forhold til skog. – Og det er spennende farger, legger Larsen til. – De er duse og fine.

kunst5

– Jeg er så imponert, sier Kari Såstad. – Jeg får tårer i øynene, jeg er imponert over utviklingen. Det er en helt ny Gro som kommer fram i disse bildene.

kunst3

HÅNDTLANGER: Steingrim Viken har levert bjørkestrangene. – Det har vært med påholden penn, sier han smilende, og vil ikke ta æren for noe kunstverk. Han legger til at han har gjort det han har blitt bedt om.

kunst2

GOD KLEM: Åse Karin Taagvold har vært en viktig støttespiller.

kunst1

DIKTET «TREET»: Hans Børlis dikt fikk være en del av åpningen.

Åpnet utstilling i Kulturhuset:

– Dette kommuniserer fint

Etter å ha malt og tegnet i over 20 år, har Gro Eide Viken tatt skritt om gir en ny dimensjon hennes kunstneriske uttrykk.

 

Med dikt av Hans Børli åpnet Gro Eide Viken utstillingen i Galleriet i Kulturhuset, og takket kunstmiljøet, sønnene og eks-mannen for støtten. Hennes tidligere svigermor, den nå avdøde Tove Kari Viken fikk en spesiell takk.

– Jeg skulle ønske hun var blant oss og fikk se at jeg endelig har fulgt rådet hennes og begynte å vise fram det hun mente jeg hadde i meg, sa Eide Viken.

Hennes rørende og personlige  åpningstale førte til at flere av de rundt 30 frammøtte fikk tårer i øynene.

Diktet «Treet» av Hans Børli har hatt spesiell betydning for særlig det siste årets utvikling av kunsten, og Eide Viken leste diktet før hun ønsket publikum velkommen inn.

Hun ønsket velkommen inn i en utstilling hun har jobbet hardt med å montere hele uka, med hjelp av Åse Karin Taagvold. Ikke minst dyttehjelp, skal vi tro Eide Viken selv:

– «Kom igjen, skal vi ikke henge opp noe snart» sa Åse Karin, for jeg satt nok litt lenge og funderte, innrømmet kunstneren. Hun ønsket at utstillingens bilder skulle kommunisere med hverandre, med rommet og at betrakteren skulle gli inn i dette universet.

– Dette kommuniserer fint, synes jeg, sa hun.

Etter en fire år lang utdanning innen billedkunst har Gro Eide Viken som utgangspunkt at hun ønsker å dyrke enkelheten. Det kan ha sammenheng med ettårsstudiet i fjor ved Granum kunstskole i Oslo, der hun fant en ny både inspirasjon og dimensjon i sin uttrykksform.

For selv om Gro Eide Viken hadde søkt på tegnelinja, var det det valgfrie temaet «tredimensjonal» som virkelig satte tingene i bevegelse hos den lavmælte kunstneren.

– Det falt i smak og det preger det jeg har gjort det siste året, sier hun og tror skolens gode lærerkrefter og diskusjonene rundt studentenes arbeider er noe av forklaringen på at hun nå jobber som hun gjør.

– Det ligger i et område mellom konkret, abstrakt og installasjonskunst, sier hun når hun skal sette ord på verkene hun har jobbet med det siste året og som hun nå stiller ut i kulturhusets galleri.

– Jeg liker gjenbruk. Har liggende mange treplater som jeg har tatt fram og jobber videre på, forteller kunstneren, og svarer følgende når OPP ber om en utdyping av det rent arbeidstekniske.

– Jeg bruker sparkel, aske, fargepulver, pastellkritt og kull.

Nettopp denne kombinasjonen av virkemidler fungerer da også slik at flere av Eide Vikens arbeider får en tredimensjonal overflate.

– Hva inspirerer deg?

– Jeg tar en tur ut. Ellers virker alt jeg har sett inn. Jeg har sett mye samtidskunst. Og så har det å komme ut en tur bort fra Oppdal i seg selv påvirket det jeg gjør, sier kunstneren, som for øvrig også henter inspirasjon fra lyrikk, eksempelvis Hans Børli.

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert