Debuterte som komponist på helaftens musikal:

Ulven går så det suser

Anmelderne kaster flotte terninger for musikalen «Ulven» på Nationaltheateret, der Åsmund Flaten debuterer som musikalkomponist.

Til vanlig er han musikalsk leder ved Trøndelag Teater, der «Rock´n´Roll Wolf» gikk sin seiersgang for sju år siden.

– Det var en versjon av musikalfilmen«Grimm og Gru», en sovjetisk-fransk-rumenske samproduksjon som fra 1976 som har gått på norsk tv i jula, forklarer han.

Rock´n´roll Wolf, eller Rockeulven, gikk også på Nationaltheateret samme høst.

Flaten forklarer at teaterversjonen ble temmelig bearbeidet fra filmen.

– Da den rumenske filmregissøren, Elisabeta Bostan kom og så musikalene både i Oslo og i Trondheim, så var hun på ingen måte fornøyd. Hun syntes vi hadde mer eller mindre ødelagt hennes filmverk.

Dermed satte hun ned foten og forlangte at hvis vi skulle fortsette med den fortellingen vi hadde utviklet, så fikk vi ikke bruke musikken fra filmen.

 

– Fikk spark bak

Teamet fra Trøndelag teater tenkte at «det var det».

– Men så fikk vi en bestilling fra Ålborg teater, som ville sette opp forestillingen med ny musikk. Dermed fikk jeg et spark bak til å komponere, sier han.

Slik ble han komponisten bak forestillingen. Og han er nøye med å presisere at Det er Tyra Tønnesen som har skrevet manus og regissert forestillingen.

– En av våre fremste dramatikere og regissører, sier han.

Etter helgas premierer er det fine terningkast i avisene.

– Ja, det er herlig. Det er mange voksne som har sett filmen mye og som nødvendigvis vil sammenligne om forestillingen ligner på filmen. Så man blir jo veldig spent, men det har gått overraskende bra.

Åsmund Flaten debuterer som komponist med «Ulven».

– Jeg har aldri komponert en hel musikal før, jeg har stort sett arrangert og bearbeidet eksisterende musikk i tillegg til å komponere små stykker, sier han etter en 20 år lang karriere ved Trøndelag teater.

– Og å få gjøre dette ved Nationaltheatret, med så mange flinke skuespillere og i de ærverdige omgivelsene, er virkelig en opplevelse.

 

Radiomakker Flaten

Flaten er også fast pianist for Are og Odin med Are Sende Osen og Klaus Joakim Sonstad på NRK1 lørdager. Trekløveret har holdt på i over fire år etter at de kom sammen på nytt etter ti års pause. Flaten forteller om gemyttlig stemning, også utenfor studio.

– Vi møtes i mer eller mindre god tid før sending. Det drodles og vi får alltid dårlig tid, for vi liker å prate om alt annet enn radiosendingen. Men plutselig får vi kniven på strupen og må gå i studio, og kjøre på. Are har sine faste poster, mens Odin vil vite minst mulig om det som blir presentert for å få en ekte reaksjon på det som skjer.

 

Flaten forteller at det at de tre har jobbet så mye sammen har gjort dem ganske drevne på å løse det som måtte oppstå.

 

Klar for Tordenskjold

Snart starter prøvene på «Tordenskjold» på Trøndelag teater også. Det er en nyskrevet musikal av Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal, en såkalt «skrønike». Lisa Tønne skal spille rollen som Petter Wessel, altså Tordenskjold, og Dag Ingebrigtsen skal også inn i stykket. Flaten skal lede orkestret og stå for inn-øvingen.

For tiden er Flaten å finne bak pianoet i Helle Ottesens avskjedsforestilling«Takk og farvel».

– Vi har et par forestillinger igjen. Det er kjempeartig og fint å få jobbe med henne, hun er 72 år gammel og gir jernet.

– Du har en ganske fin jobb, du, Flaten.

– Ja, det er spennende og variert. En må bare kjøre på!

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert