Utvalgsleder i hovedutvalg for veg og tidligere varaordfører i Sør Trøndelag, Gunn Iversen Stokke (Sp) bak nestleder Jan Inge Kaspersen (Ap), ordfører Kirsti Welander og utviklingsleder Jan Kåre Husa i Oppdal hilser på før møtet.

Utvalgsleder i hovedutvalg for veg og tidligere varaordfører i Sør Trøndelag, Gunn Iversen Stokke (Sp) bak nestleder Jan Inge Kaspersen (Ap), ordfører Kirsti Welander og utviklingsleder Jan Kåre Husa i Oppdal hilser på før møtet.

Welander vil ta opp kampen om mer veimidler:

Avviser grusvei

Oppdalsordfører Kirsti Welander er skuffet over at fylkeskommunen ikke finner midler til full opprusting av Nerskogsvegen.

Fylkesrådmannnen vil bruke 10 millioner kroner på Nerskogsvegen ved å fjerne asfalten og lage grusvei.

–  Fylkeskommunen satte av 10 millioner for halvannet år siden. Siden da har de besøkt Nerskogen og hørt historiene til de som bor på Nerskogen og driver næring der. At det ikke er vilje til å komme med flere kroner er skuffende, sier ordfører Kirsti Welander.

Nå mener hun kommunepolitikerne i Oppdal og Rennebu må påvirke sine kolleger i fylkeskommunen til å bidra med mer.

Hun er ikke enig med kollega Ola Øie som vil godta grusvei for å komme i gang med utbedringen.

Da frykter Welander nye, langvarige slag for å få ytterligere midler i framtida.

– Skal en først gå løs på de verste 11 kilometerne, må en ta inn over seg vurderingene fra Statens vegvesen om hva som skal til for å sette veien i stand. Det er nytt bærelag og nytt dekke. Alle andre tiltak bidrar bare til å bringe oss en bit på veien, og så må vi kjempe i årene framover om bevilgninger for å få det bedre.

Welander frykter kortsiktige løsninger som bare vil vare noen år. Det mener hun også om Høyres forslag om å bevilge 12,5 millioner til asfaltering:

– Det er ikke en god løsning det heller, men jeg skjønner at Høyre gjerne vil stoppe fylkesrådmannen og utfordre posisjonen i fylkestinget, sier Welander som i tida fram til onsdag vil ta kontakt med sine partikolleger for å legge press på veivalget.

Kommentarer (6)

  1. Inge Bertil Bruseth For 1 måned siden

    Legg ikke (Nerskogsveien) Nerskogen i grus.

  2. oddvar magne skjørstadmo For 1 måned siden

    Hvis det nå er gjort forsøk på søknad om 20 mill. og fått 10 mill., så må det vel være på grunnlag av anslag fra en entr... Vis mer Hvis det nå er gjort forsøk på søknad om 20 mill. og fått 10 mill., så må det vel være på grunnlag av anslag fra en entrepenør. Vedkommende tror jeg er på villspor. Det jeg vet om denne veien, så ble den bygd med enkle midler og enklere redskaper enn det som er tilgjengelig idag, og for andre farkoster enn det som ferdes etter Skarveien/Nerskogveien idag. Mye av veien går over myr og områder med mye tilsig av vann. For å stabilisere veien,så må man sikkert grave opp, og bytte ut masse, å bygge opp fundamentet på veien på nytt mange steder. Så veibanen blir høyere i terrenget og bredere. Og en må huske på at veien går fra Vognill til Grindal. Jeg tror ikke Fylkeskommunen har evner og midler til dette på mange år, pga at veimidlene forsvinner i området rundt Trondheim. For å få midler til dette, tror jeg man må ha ei bevilling fra Storting og regjering si kjempestore pengebok. For beløpet tror jeg fort kan bli fra 500 mill. til 1 milliard.

  3. Sjur K. Almskår For 1 måned siden

    Hva er vedlikeholdskostnaden for en grusvei som skal ta unna den trafikken som går over skaret? Det må jo koste 20 gange... Vis mer Hva er vedlikeholdskostnaden for en grusvei som skal ta unna den trafikken som går over skaret? Det må jo koste 20 ganger mer å holde en grusvei ved like, så grusvei vil jo bli dyrere enn ny overbygning og dekke av asfalt rimelig raskt.

  4. Odd Nyberg For 1 måned siden

    Ethvert budsjett handler vel om prioriteringer mellom gode formål. Både Rennebu og Oppdal har saht ja til oppgaver som d... Vis mer Ethvert budsjett handler vel om prioriteringer mellom gode formål. Både Rennebu og Oppdal har saht ja til oppgaver som de altså prioriterer foran veg. Hadde det ikke vært for FrP hadde vi aldri fått bedre veier.

  5. Ingvill Dalseg For 1 måned siden

    Det er altså Ap og Sp (flertallspartiene i fylket) som vedtok å bruke 10 mill på Nerskogvegen, fylkesrådmannen legger fr... Vis mer Det er altså Ap og Sp (flertallspartiene i fylket) som vedtok å bruke 10 mill på Nerskogvegen, fylkesrådmannen legger frem en sak utifra de midlene som er vedtatt avsatt. Høyre foreslo 20 mill som et minimum og ble stemt ned. Vi forsøker nok en gang å redde dette i land, ved å fremme forslag om å bruke 2,5 mill mer - noe som er et MINIMUM. Det er mangel på politisk vilje og samarbeid i Ap som gjør at Nerskogvegen nedprioriteres.

  6. Jan Perry Lund For 1 måned siden

    En må spørre hvor forstanden er? Blir det større bæreevne på veien hvis en fjerner asfalten? Alle med et minimum av inns... Vis mer En må spørre hvor forstanden er? Blir det større bæreevne på veien hvis en fjerner asfalten? Alle med et minimum av innsikt skjønner at det ikke er tilfelle. Vi har etter hvert forstått at fylkesadministrasjonen ikke vil bruke penger utenfor tettbebygde strøk. Nå er det opp til politikerne å vise administrasjonen hvor skapet skal stå!

Legg inn kommentar

Kommentarer (6)

  1. Inge Bertil Bruseth For 1 måned siden

    Legg ikke (Nerskogsveien) Nerskogen i grus.

  2. oddvar magne skjørstadmo For 1 måned siden

    Hvis det nå er gjort forsøk på søknad om 20 mill. og fått 10 mill., så må det vel være på grunnlag av anslag fra en entr... Vis mer Hvis det nå er gjort forsøk på søknad om 20 mill. og fått 10 mill., så må det vel være på grunnlag av anslag fra en entrepenør. Vedkommende tror jeg er på villspor. Det jeg vet om denne veien, så ble den bygd med enkle midler og enklere redskaper enn det som er tilgjengelig idag, og for andre farkoster enn det som ferdes etter Skarveien/Nerskogveien idag. Mye av veien går over myr og områder med mye tilsig av vann. For å stabilisere veien,så må man sikkert grave opp, og bytte ut masse, å bygge opp fundamentet på veien på nytt mange steder. Så veibanen blir høyere i terrenget og bredere. Og en må huske på at veien går fra Vognill til Grindal. Jeg tror ikke Fylkeskommunen har evner og midler til dette på mange år, pga at veimidlene forsvinner i området rundt Trondheim. For å få midler til dette, tror jeg man må ha ei bevilling fra Storting og regjering si kjempestore pengebok. For beløpet tror jeg fort kan bli fra 500 mill. til 1 milliard.

  3. Sjur K. Almskår For 1 måned siden

    Hva er vedlikeholdskostnaden for en grusvei som skal ta unna den trafikken som går over skaret? Det må jo koste 20 gange... Vis mer Hva er vedlikeholdskostnaden for en grusvei som skal ta unna den trafikken som går over skaret? Det må jo koste 20 ganger mer å holde en grusvei ved like, så grusvei vil jo bli dyrere enn ny overbygning og dekke av asfalt rimelig raskt.

  4. Odd Nyberg For 1 måned siden

    Ethvert budsjett handler vel om prioriteringer mellom gode formål. Både Rennebu og Oppdal har saht ja til oppgaver som d... Vis mer Ethvert budsjett handler vel om prioriteringer mellom gode formål. Både Rennebu og Oppdal har saht ja til oppgaver som de altså prioriterer foran veg. Hadde det ikke vært for FrP hadde vi aldri fått bedre veier.

  5. Ingvill Dalseg For 1 måned siden

    Det er altså Ap og Sp (flertallspartiene i fylket) som vedtok å bruke 10 mill på Nerskogvegen, fylkesrådmannen legger fr... Vis mer Det er altså Ap og Sp (flertallspartiene i fylket) som vedtok å bruke 10 mill på Nerskogvegen, fylkesrådmannen legger frem en sak utifra de midlene som er vedtatt avsatt. Høyre foreslo 20 mill som et minimum og ble stemt ned. Vi forsøker nok en gang å redde dette i land, ved å fremme forslag om å bruke 2,5 mill mer - noe som er et MINIMUM. Det er mangel på politisk vilje og samarbeid i Ap som gjør at Nerskogvegen nedprioriteres.

  6. Jan Perry Lund For 1 måned siden

    En må spørre hvor forstanden er? Blir det større bæreevne på veien hvis en fjerner asfalten? Alle med et minimum av inns... Vis mer En må spørre hvor forstanden er? Blir det større bæreevne på veien hvis en fjerner asfalten? Alle med et minimum av innsikt skjønner at det ikke er tilfelle. Vi har etter hvert forstått at fylkesadministrasjonen ikke vil bruke penger utenfor tettbebygde strøk. Nå er det opp til politikerne å vise administrasjonen hvor skapet skal stå!

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert