Inspektør Ole Hammer i Statens vegvesen vinker inn ett av kjøretøyene i dagens tekniske kontroll.
Statens vegvesens trafikkstasjon i Oppdal kan bli langt ned. Bildet viser en teknisk kontroll i Oppdal i 2016.

Vegvesenet i Oppdal på regjeringens kuttliste:

Kan miste trafikkstasjonen

Oppdal er en av åtte trafikkstasjoner i Trøndelag som kan bli lagt ned dersom regjeringen gjør alvor av planlagt effektivisering.

I fjor startet regjeringen arbeidet med å effektivisere og omorganisere Statens vegvesens trafikkstasjoner. I alt vurderer regjeringen å legge ned 26 av totalt 75 stasjoner over hele landet, blant dem Oppdal og ytterligere syv kontorer. Det viser en gjennomgang NRK har gjort av rapporten fra konsulentselskapet Capgemini Consulting.

Også 22 trafikkstasjoner kan bli dimensjonert som servicekontor eller oppmøtested for oppkjøring.

–  Behovene har endret seg. Mange tjenester kan gjennomføres uten oppmøte, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold (FrP).

I følge konsulentrapporten vil effektiviseringen gi en årlig innsparing på minst 360 millioner kroner.

–  Vi er opptatt av effektiv drift av offentlig sektor, da også Statens vegvesen sier Skjervold.

Nedleggelsene kan føre til at det for mange kan bli flere timers kjørevei for å ta teoriprøve eller kjøre opp.

–  Det er synd om det blir slik. Tidligere var en jobb i staten sett på som sikker, men den tiden er tydeligvis forbi, sier regiontilitsvalgt i Statens vegvesen, Nina Pedersen til OPP.

Trafikkstasjonen i Oppdal har én ansatt og en bilsakskyndig som har ansvar for oppkjøringer til faste tidspunkt. De ansatte ble presentert konsulentrapporten på slutten av fjoråret.

–  Vi vet ikke så mye hvordan det blir enda, men tillitsvalgte skal involveres i den videre prosessen, sier Pedersen.

Hun viser til at det for 12 år siden ble gjort et frysvedtak som innebærer at ingen trafikkstasjoner skulle legges ned om det blir mer enn to timer eller ti mil til nærmeste trafikkstasjon. Blir effektiviseringen gjennomført kan det bli langt for enkelte å dra for å gjennomføre teori- og førerprøve.

–  Om dette skjer er det distriktene som rammes, påpeker Pedersen.

Avdelingsdirektør for trafikkstasjonene i Midt-Norge, Frode Børstad, understreker at prosessen er i en tidlig fase.

–  Det er ikke Statens vegvesen som har laget rapporten, den er bestilt av departementene. Nå skal vi utarbeide et forslag basert på denne analysen som skal være klar 10. mai, opplyser Børstad. Deretter skal saken behandles politisk.

  –  Hvor skal man ta oppkjøringen dersom kontoret i Oppdal legges ned?

–  Da må man i verste fall dra til Trondheim. Samferdselsdepartementet har uttalt at det må etableres avbøtende tiltak, så ved en nedleggelse kan det fortsatt være mulig å ta førerprøven i Oppdal.

  –  Hvordan blir rapporten møtt blant de ansatte?

–  Stemningen er spent. Hva som skjer med trafikkstasjonene er én ting, fra før er det kjent at 1650 ansatte i hele landet skal overføres til fylkeskommunene i forbindelse med regionreformen. Det kommer endringer, men vi vil ikke forskutter hvordan dette blir, sier Børstad. Som bekrefter at de får mange henvendelser fra kommunene og fra ordførere med spørsmål om hvordan ting blir.

Disse trafikkstasjonene foreslår regjeringen å legge ned i Trøndelag:

Oppdal, Brekstad, Levanger, Namsos, Orkanger, Røros, Steinkjer og Stjørdal.

I Møre og Romsdal kan disse kontorene forsvinne:

Sunndalsøra, Molde, Kristiansund, Ørsta og Ålesund.

Vennligst Logg inn for å kommentere