Nye Veier-direktør, Johan Arnt Vatnan (t.v. ) sammen med ordførerne i de fire E6-kommunene sør for Trondheim. Sivert Moen, Midtre Gauldal, Gunnar Krogstad, Melhus, Ola Øye, Rennebu, samt Kirsti Welander, Oppdal. Trond Jære i byggvei.no, lengst bak.

Nye Veier-direktør, Johan Arnt Vatnan (t.v. ) sammen med ordførerne i de fire E6-kommunene sør for Trondheim. Sivert Moen, Midtre Gauldal, Gunnar Krogstad, Melhus, Ola Øye, Rennebu, samt Kirsti Welander, Oppdal. Trond Jære i byggvei.no, lengst bak.

Sp kritisk til at Oppdal trekker seg:

Hopper av veisamarbeid

Oppdal melder seg ut av samarbeidsorganet byggvei.no som i 11 år har arbeidet for bedre E6 sør mellom Oppdal og Trondheim.

Ola Husa Risan (Sp) ba i dagens kommunestyremøte ordfører Kirsti Welander (Ap) forklare hvorfor hun har trukket Oppdal ut av samarbeidet byggvei.no. Det ble etablert i 2008 og har bestått av ordførerne i Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal og  Melhus, og arbeidet har vært ledet av tidligere Rennebu-ordfører Trond Jære.

Welander bekreftet at hun har bestemt at Oppdal trekker seg fra veiforumet og meddelt dette til de andre ordførerne.

Men Welander har ikke orientert kommunestyret.

Det skjedde først i dag.

– Dette er ikke et politisk nedsatt forum, men ble administrativt nedsatt, sa Welander. Han pekte på at E6-samarbeidet er ivaretatt gjennom politiske organ som styringsgruppen for Trondheimsvegen som møtes fire til seks ganger i året. Der møtes kommunene som er berørt, Nye veier, Statens vegvesen og fylkskommunen.

Welander pekte på at det også diskuteres samferdsel i regionrådet Trøndelag sør.

– Det er unaturlig å ha et forum på siden av Trondheimsvegen, selv om de andre ordføreren ønsket å fortsette samarbeidet i byggvei.no.

Welander mener Oppdal i liten grad er berørt av utbyggingen Melhus-Ulsberg, og at byggvei også har tatt opp jernbanesaker der Oppdal også er med i allerede oppnevnte politiske organ.

Husa Risan var uenig med Welander i avgjørelsen om å trekke seg ut.

– Jeg beklager at Oppdal forlater et samarbeidsforum, og strekningen Melhus og Ulsberg er ikke uten betydning for Oppdal. Vi kommer oss fortere inn til byen med bedre E6, sa Ola Husa Risan.

Welander fortsatte:

– Alle instanser forholder seg til kommunene, ikke til Byggvei, som ikke har politisk forankring, sa Welander som fortalte at Oppdal kommune blir med i en referansegruppe for arbeidet med utbedring av strekningen Ulsberg-Oppdal som Statens vegvesen har startet planleggingen av.

Det foreligger planer for å utbedre strekningen for 450 millioner kroner, som kan bli framskyndet som følge av at Nye veier vil bygge ut ny E6 mellom Vindalsliene-Ulsberg innen 2022.

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 1 måned siden

    Riktig av Welander. Da får heller noen forklare hvorfor de prøvde å hindre Nye Veier i å få flertall for å prioritere E6... Vis mer Riktig av Welander. Da får heller noen forklare hvorfor de prøvde å hindre Nye Veier i å få flertall for å prioritere E6 sør for Trondheim. Tenker på passiv støtte til Ap Melhus ang kryssløsning Ler, som kunne stoppet alle planer. Skriv om d

Legg inn kommentar

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 1 måned siden

    Riktig av Welander. Da får heller noen forklare hvorfor de prøvde å hindre Nye Veier i å få flertall for å prioritere E6... Vis mer Riktig av Welander. Da får heller noen forklare hvorfor de prøvde å hindre Nye Veier i å få flertall for å prioritere E6 sør for Trondheim. Tenker på passiv støtte til Ap Melhus ang kryssløsning Ler, som kunne stoppet alle planer. Skriv om d

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert