vind4

Vind i Oppdal: tirsdag blåser det kraftige vindkast i Oppdal sentrum.

vind5

Vind i Oppdal: tirsdag blåser det kraftige vindkast i Oppdal sentrum.

vind4

Vind i Oppdal: tirsdag blåser det kraftige vindkast i Oppdal sentrum.

vind1

Vind i Oppdal: tirsdag blåser det kraftige vindkast i Oppdal sentrum.

vind

Vind i Oppdal: tirsdag blåser det kraftige vindkast i Oppdal sentrum.

Storhornet Nicklas Fastegård

Det blåste kraftig på toppen av Storhornet. Foto: Røde kors hjelpekorps Oppdal

Voldsomme vindkast herjer Oppdal tirsdag ettermiddag:

Orkankast i fjellet

Det har blåst orkan i kastene i oppdalsfjella tirsdag ettermiddag.

Yr har varslet stiv kuling i Oppdal onsdag ettermiddag, men i kastene er det langt større styrke. Det fikk OPP sin fotograf erfare tirsdag ettermiddag, kraftige vindkast virvlet opp snøen i sentrum der det var overraskende mange som var ute i uværet.

Men de kom seg raskt over åpne plasser.

Ved værstasjonen på Storhornet  har det blåst voldsomt, det kraftigste vindkastet ble målt i fire-tida tirsdag ettermiddag og var på 38,3 m/sek.

Det er orkan styrke og omregnet til km/t har vinden da en hastighet på 138 km/t.

I Drivdalen er det kraftigste vindkast 28,5 som er full storm, og ved målestasjonen i sentrum har det vært 18,1 m/sek som er sterk kuling.  Men i sentrum har vinden løyet noe etter klokka 15.

Statens vegvesen varsler at E6 over Dovrefjell kan bli stengt på kort varsel, men vinden er likevel langt svakere på Hjerkinn viser oversikten fra yr.no.

Den kraftige vinden fra sør er ventet å avta utover tirsdag kveld og onsdag natt. Det anbefales likevel å sikre løse gjenstander.

Kommentarer (4)

  1. oddvar magne skjørstadmo For 2 måneder siden

    Når en luftmasse skal passere over et høydedrag/fjell eller lignende, så vil den få større fart fra A til B, enn om luft... Vis mer Når en luftmasse skal passere over et høydedrag/fjell eller lignende, så vil den få større fart fra A til B, enn om luftmassen skulle fra A til B i rett linje. Derfor er det kraftigere vind over en fjelltopp, enn etter ei jevn flate. Jfr. en flyvinge, som har buet overflate. Lufta vil gå fortere på oversiden , enn på undersiden, der vil det oppstå et undertrykk som vil få vingen og dermed flyet til å fly. Og ved å øke hastigheten til det dobbelte, så vil undertrykket og dermed "løftet" øke fire ganger.(øker med kvadratet av farten). Hvis en er på fjelltur, så er det ei veldig dårlig løsning å sette opp telt oppe på en fjelltopp. På Oppdal sentrum så har vi et fenomen som kalles "våttahaugvind". Det er fordi sørøstvind får fart over fjella i sørøst og treffer baksida av Sissihø og Almannberget og blir presset opp, for så å falle ned i le, mot Oppdal sentrum. Lufta blir revet opp i hvirvler(turbulens) som treffer bakken med voldsom kraft.

  2. Odd Nyberg For 2 måneder siden

    Synes også det er latterlig at journalister ikke stusser på såkalte konsekvensrapporter som utreder trafikkulykker 2022 ... Vis mer Synes også det er latterlig at journalister ikke stusser på såkalte konsekvensrapporter som utreder trafikkulykker 2022 til 2061. Det nærmest jubles over reduksjon i totale ulykkeskostnader fra 115,3 til 114,4 mrd i 40-års perioden. 1 % reduksjon... Konklusjon : 900 millioner spart..... Hva med feilmarginer ? Så Statens Vegvesen vet hvordan bilkjøring fungerer i 2060 ? Håndboka som brukes er så gammel at den ikke ikke inneholder dagens fartsgrenser engang. Hvorfor ikke doble til 1,8 mrd spart neste 80 år ? Istedet for denne Statens Vegvesen håndbok, burde det benyttes faktiske tall fra andre ombygde strekninger til 4- felts veg.

  3. Leif Jære For 2 måneder siden

    Vindmøllene som skulle bygges der hadde produsert lynstrøm !

  4. Ole Erik Vognild For 2 måneder siden

    Det blåser orkan i kastene» Etter mye uvær i julen dukket ordet orkan opp i mange sammenhenger. – Det er ingenting s... Vis mer Det blåser orkan i kastene» Etter mye uvær i julen dukket ordet orkan opp i mange sammenhenger. – Det er ingenting som heter at det blåser orkan i kastene. Det er et ikke-eksisterende begrep, og journalistene gjør seg selv til allmenn latter blant meteorologene når de skriver det, sier Smits.

Legg inn kommentar

Kommentarer (4)

  1. oddvar magne skjørstadmo For 2 måneder siden

    Når en luftmasse skal passere over et høydedrag/fjell eller lignende, så vil den få større fart fra A til B, enn om luft... Vis mer Når en luftmasse skal passere over et høydedrag/fjell eller lignende, så vil den få større fart fra A til B, enn om luftmassen skulle fra A til B i rett linje. Derfor er det kraftigere vind over en fjelltopp, enn etter ei jevn flate. Jfr. en flyvinge, som har buet overflate. Lufta vil gå fortere på oversiden , enn på undersiden, der vil det oppstå et undertrykk som vil få vingen og dermed flyet til å fly. Og ved å øke hastigheten til det dobbelte, så vil undertrykket og dermed "løftet" øke fire ganger.(øker med kvadratet av farten). Hvis en er på fjelltur, så er det ei veldig dårlig løsning å sette opp telt oppe på en fjelltopp. På Oppdal sentrum så har vi et fenomen som kalles "våttahaugvind". Det er fordi sørøstvind får fart over fjella i sørøst og treffer baksida av Sissihø og Almannberget og blir presset opp, for så å falle ned i le, mot Oppdal sentrum. Lufta blir revet opp i hvirvler(turbulens) som treffer bakken med voldsom kraft.

  2. Odd Nyberg For 2 måneder siden

    Synes også det er latterlig at journalister ikke stusser på såkalte konsekvensrapporter som utreder trafikkulykker 2022 ... Vis mer Synes også det er latterlig at journalister ikke stusser på såkalte konsekvensrapporter som utreder trafikkulykker 2022 til 2061. Det nærmest jubles over reduksjon i totale ulykkeskostnader fra 115,3 til 114,4 mrd i 40-års perioden. 1 % reduksjon... Konklusjon : 900 millioner spart..... Hva med feilmarginer ? Så Statens Vegvesen vet hvordan bilkjøring fungerer i 2060 ? Håndboka som brukes er så gammel at den ikke ikke inneholder dagens fartsgrenser engang. Hvorfor ikke doble til 1,8 mrd spart neste 80 år ? Istedet for denne Statens Vegvesen håndbok, burde det benyttes faktiske tall fra andre ombygde strekninger til 4- felts veg.

  3. Leif Jære For 2 måneder siden

    Vindmøllene som skulle bygges der hadde produsert lynstrøm !

  4. Ole Erik Vognild For 2 måneder siden

    Det blåser orkan i kastene» Etter mye uvær i julen dukket ordet orkan opp i mange sammenhenger. – Det er ingenting s... Vis mer Det blåser orkan i kastene» Etter mye uvær i julen dukket ordet orkan opp i mange sammenhenger. – Det er ingenting som heter at det blåser orkan i kastene. Det er et ikke-eksisterende begrep, og journalistene gjør seg selv til allmenn latter blant meteorologene når de skriver det, sier Smits.

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert