Dagtoget fra Oslo til Trondheim ble stående ved skysstasjonen i Oppdal.

Dagtoget fra Oslo til Trondheim ble stående ved skysstasjonen i Oppdal. Foto: Per Roar Bekken

Dagpendler ber lokalpolitikerne presse på:

Toget går eller?

I 13 år har Harald Rosshaug pendlet med tog mellom Oppdal og Trondheim. Han håper lokalpolitikerne presser på for et bedre togtilbud på strekningen.

Toget går eller?

Jeg har dagpendlet til Trondheim med tog i snart 13 år. Antall togavganger har vært uforandret i alle disse årene. I tillegg til regiontogene, består togtilbudet Oppdal – Trondheim av ett tog: morgentoget fra Oppdal 0645. Dette toget går bare mandag til fredag, og er innstilt 8 uker om sommeren. Om ettermiddagen må vi som bor i Rennebu og Oppdal ta regiontog tilbake, og på torsdager og fredager risikerer vi å kun få ståplass på et fullt tog.

Til sammenligning har Trønderbanen 38 daglige avganger til/fra Steinkjer-Trondheim på hverdager.

Det er flott at John Torve og Oppdal Senterparti setter fokus på det dårlige togtilbudet, og vi kan alle ha vår mening om navnebyttet til VY. Men det er ikke konstruktivt å sutre over at dette navnebyttet koster mange penger. Lokaltoget Trondheim – Oppdal er i dag langt fra et overskuddsforetak, og ingen kommersielle selskap vil frivillig bruke penger på å sette opp flere lokaltogavganger mellom Oppdal og Trondheim. Dette må styres politisk ved for eksempel å si til VY at «dersom dere ønsker å fortsette å drifte Trønderbanen nord for Trondheim (som er en økonomisk suksess), må dere også sette opp et levelig togtilbud sørover til Oppdal». Dette har man sjansen til i forbindelse med Trafikkpakke 2: Nord.

Trafikkpakke 2: Nord, som omfatter Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen og Saltenpendelen, er satt ut på anbud. Dette vil bestemme togtilbudet i Oppdal i perioden 2020-2030. Denne prosessen har pågått siden 2016, og jeg håper lokalpolitikerne i Oppdal har brukt alle tilgjengelige virkemidler for å påvirke at anbudsteksten beskriver et forbedret togtilbud Oppdal – Trondheim.

I juni i år avgjør Jernbanedirektoratet hvem som får anbudet på trafikkpakke 2, Nord.

Harald Rosshaug

 

Kommentar (1)

  1. Oddvar Magne Skjørstadmo For 2 måneder siden

    Årsaken er vel at strømmen er blitt for dyr, alternativet er vel damplokomotiv og diesel-lokomotiv?

Legg inn kommentar

Kommentar (1)

  1. Oddvar Magne Skjørstadmo For 2 måneder siden

    Årsaken er vel at strømmen er blitt for dyr, alternativet er vel damplokomotiv og diesel-lokomotiv?

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert