IMG_5080

Publikum satt tett på Erlend Ropstad i låven på Støljære. Foto: Per Roar Bekken

IMG_5085

IMG_5066

IMG_5070

IMG_5080

Publikum satt tett på Erlend Ropstad i låven på Støljære. Foto: Per Roar Bekken

IMG_5062

John Vammervold og Hege Mellem fikk inn rundt hundre tilhørere på låven der de både serverte hjemmelaget, steinovnsbakt pizza og lokalprodusert øl fra Rodebak gårdsbryggeri. Foto: Per Roar Bekken

Publikum kom tett på Ropstad:

Intimsonekonsert

I sommer står han på festivalscener over hele Norge og synger for tusener - i kveld var det hundre heldige som kom tett på Erlend Ropstad i låven på Støljære.

– Du må bare elske dette stedet!

Erlend Ropstad har nettopp avsluttet sin tredje konsert i den gamle låven på garden innerst i Åmotsdalen – tre år etter forrige besøk.  Ropstad, som har fortsatt har sterke bindinger til Oppdal, koser seg på låvegulvet. Ute blant publikum er det mange kjente fjes bare meter unna.

Det merkes godt.

Men Låve songs blir det ikke.

Det er fire år siden Ropstad innviet en uvanlig konsertscene hjemme på gården til John Vammervold og Hege Mellem der paret har etablert Lady Dala Pizzeria – og ordnet Oppdals mest særegne og intime scene.

«Intimsonekonsert» erklærte Ropstad der han sto trengt oppe i et hjørne med publikum på en armlengdes avstand. Mer nakent blir det ikke, og Ropstad var slett ikke preget av nærheten til publikum. Heller tvert imot, det virket som det inspirerte ham at publikum var så tett på.

– Jeg gjør bare to slike konserter i år, forteller Ropstad til OPP etter konserten.

Selv var Ropstad fortsatt preget av Nick Caves siste oslokonsert der den australske artisten prater med publikum – og spiller en låt innimellom spørsmål fra salen.

Det ble løssluppent også i Åmotsdalen fredag kveld også, bortsett fra at her ble det motsatt, Ropstad sang mer og snakket mindre.

Som Cave åpnet Ropstad for spørsmål og ønsker, og plutselig måtte sørlendingen, som startet karrieren med engelskspråklige sanger, gå tilbake til 2007 og famle fram akkordene til «Under your window».

– Det er rart å synge engelsk, jeg skal aldri gjøre det igjen, kom det spøkefullt fra artisten som har truffet med sin nakne, sørlandske rocklyrikk. Låtene blir som små noveller eller kortfilmer om du vil, ofte om den vanskelige kjærligheten – eller om å pensjonere seg som svensk visesanger – selv om det er lite visesanger igjen av Ropstad.

Mye av repertoaret stammer nemlig fra kritikerroste «Brenn siste brevet» – et gnistrende rockealbum som i kveld ble tatt tilbake til den opprinnelige og originale versjonen. For flere av låtene startet med akkorder på kassegitaren Ropstad banket løs på som med livet i kveld, Ropstad har en naturlig autoritet på scenen, drar og vrir i låtene og skaper slik nye opplevelser av velkjent materiale.

Nydelige «Stein i dine sko» avsluttet konserten før det ble et ekstra ekstranummer da Ropstad fant igjen en krøllet ønskelapp og en kraftfull intimsonekonsert fikk sin passende avslutning med «Menneske, kjære menneske» til varm applaus.

For å oppsummere sørlendingens konsert i fjellbygda: Han kom til sine egne – og de tok begeistret i mot ham.

PS! Før Ropstad varmet Maren Ressel Sørheim og Markus Amund Sæther opp publikum – førstnevnte har tatt steg som vokalist via året på Toneheim folkehøgskole og leverte fine versjoner av for eksempel «Both sides now» og jazzstandarder som «In the wee, small hours of the morning».

 

 

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
>
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert