Ny E6 sør for Moelv står ferdig i desember 2020, da starter utbyggingen nordover mot Øyer.

Ny E6 sør for Moelv står ferdig i desember 2020, da starter utbyggingen nordover mot Øyer. Foto: Nye Veier

Nye Veier bygger 86 km med ny E6 i 110 km/t:

Kutter reisetida til Oslo

Reisetida mellom Oppdal og Oslo kuttes med tjue minutter når 86 km med ny E6 mellom Kolomoen og Øyer står ferdig.

Fredag la regjeringen fram forslag til Stortinget om utbygging og finansiering av ny E6 mellom Moelv og Øyer. Her blir det 43 kilometer med firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t, og reisetida kuttes med minst 10 minutter i forhold til i dag. Hele strekningen skal etter planen stå ferdig i 2025.

Fra før av er det bygd ut firefelts motorvei fra Kolomoen til Oslo, og Nye Veier er nå i full gang med utbygging av ny firefelts motorvei fra Kolomoen til Moelv.

Denne strekningen er også 43 kilometer og skal åpne som firefelts motorvei i desember  2020.

Når ny E6 forbi Lillehammer står ferdig i 2025, vil 86 km med ny E6 kutte reisetida mellom Oppdal og Oslo med 20 minutter i forhold til i dag.

– Med trafikksikker firefelts veg forsterker og videreutvikler vi E6 som hovedferdselsåre mellom Østlandet/Sørlandet og Trøndelag/Nord-Norge, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Kostnadene med ny E6 Moelv-Øyer er kuttet med 5 milliarder kroner. I 2016 så prislappen ut til å bli om lag 16,2 milliarder kroner. Nå er kostnadene anslått til 11,3 milliarder kroner etter at både Statens vegvesen og Nye Veier AS har jobbet ned kostnadene.

Ny E6 vil stort sett følge samme trasé som i dag, men forbi Lillehammer vil den krysse Lågen lenger nord enn i dag, med tunneler sør og nord for den nye brua.

Første delåpning er planlagt allerede i 2023, mens hele prosjektet skal stå ferdig i 2025. Det blir fire bomstasjoner på strekningen som skal gi en samlet inntekt på 5,5 milliarder kroner av totalkostnadene på 11,3 milliarder.

33 kilometer med ny E6 mellom Frya og Sjoa åpnet for trafikk 17. desember 2016. Strekningen Sjoa-Otta er lagt inn i Nasjonal Transportplan i 2023, mens den siste biten mellom Frya-Øyer vil komme mot slutten av planperioden som går fram til 2029. Trolig vil oppdalinger dermed kunne kjøre stort sett i 110 km/t fra Otta til Oslo i 2030.

kart ny e6

Ny E6 mellom Moelv og Øyer skal gå i omtrent samme trasé som i dag.

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 6 måneder siden

    Raskere, kortere og billigere å kjøre Østerdalen. Det er Riksveg 3 som er den naturlige transportåren, og siden godstran... Vis mer Raskere, kortere og billigere å kjøre Østerdalen. Det er Riksveg 3 som er den naturlige transportåren, og siden godstransport er mest logisk med gummihjul, burde denne vegen også få 4 felt. Høyre felt for godstrafikk og venstre for høyere fart.

Legg inn kommentar

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 6 måneder siden

    Raskere, kortere og billigere å kjøre Østerdalen. Det er Riksveg 3 som er den naturlige transportåren, og siden godstran... Vis mer Raskere, kortere og billigere å kjøre Østerdalen. Det er Riksveg 3 som er den naturlige transportåren, og siden godstransport er mest logisk med gummihjul, burde denne vegen også få 4 felt. Høyre felt for godstrafikk og venstre for høyere fart.

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
>
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert