Muskelbilene har fått pen egen plass like innenfor porten.
Muskelbilene har fått pen egen plass like innenfor porten.Bilde 1 av 9
En gjeng Volvoentusiaser, har sikret seg et eget «hjørne» på museumsområdet.
En gjeng Volvoentusiaser, har sikret seg et eget «hjørne» på museumsområdet.Bilde 2 av 9
Denne Peterbilt Convential fra 1990 er ifølge produsenten blant de mest populære amerikanskbygde «highway trucks» noensinne.
Denne Peterbilt Convential fra 1990 er ifølge produsenten blant de mest populære amerikanskbygde «highway trucks» noensinne.Bilde 3 av 9
Selvfølgelig har også noen militære kjøretøy fått plass i utstillingen.
Selvfølgelig har også noen militære kjøretøy fått plass i utstillingen.Bilde 4 av 9
Denne Overland Whippet fra 1928 er fortsatt fullt ut kjørbar.
Denne Overland Whippet fra 1928 er fortsatt fullt ut kjørbar.Bilde 5 av 9
Veteranbilentusiastene, Oddvar Gikling og Morten Dørum slår av en prat. Her med sine respektive biler i bakgrunnen.
Veteranbilentusiastene, Oddvar Gikling og Morten Dørum slår av en prat. Her med sine respektive biler i bakgrunnen.Bilde 6 av 9
En skinnende Buick QJ fra 1957 side om side med en like blank Chevrolet 2454 Sport Coupe fra 1956.
En skinnende Buick QJ fra 1957 side om side med en like blank Chevrolet 2454 Sport Coupe fra 1956.Bilde 7 av 9
Amerikanerne dominerer.
Amerikanerne dominerer.Bilde 8 av 9
På rekke og rad. Og en har sorgar sikret seg et helt unikt registreringsnummer.
På rekke og rad. Og en har sorgar sikret seg et helt unikt registreringsnummer.Bilde 9 av 9

Bilinteresserte strømmer til på museet:

Skinner om kapp

Eldre amerikanskproduserte biler har en egen tiltrekningskraft. Det bekrefter pågangen av både utstillere og publikum som har funnet vegen til «Oppdalstræffet» på oppdalsmuseet i dag, lørdag.

Selv om det slett ikke bare stilles ut amerikanske biler under dette årlige treffet, hersker det liten tvil om at flesteparten er «Made in USA». Noen av dem tilnærmet 100 prosent originale, andre modifisert i større eller mindre grad.

I sistnevnte kategori er Per Ottvads blå Chevrolet, som eieren har hatt i 30 år.

– Den har stått seg bra, medgir han overfor OPP og legger til at bilen gjennomgikk en grundig oppussing kort tid etter at han kjøpte den.

Selv om Ottvad ikke har gjort endringer på verken karosseriet utvendig eller kupeen, er det lite under panseret som er originalt.

Den 5,9 liter store motoren har fått 350 hestekrefter, ifølge eieren, som innrømmer at det er den amerikanske juvelen som får stå i garasjen hjemme. Bilen har bruker til daglig, derimot, får stå ute.

Morten Dørum og Oddvar Gikling er blant veteranene blant utstillerne både hva gjelder egen alder og alderen på kjøretøyene de stiller ut. Begge har tidligere vært med i det tradisjonelle Rebusløpet i Oppdal, som nå er erstattet av Oppdalstræffet, som har blitt en ren bilutstilling.

– Dette er en bil som ble kjøpt inn i 1928 av en reindriftssame som het Martin Jonassen, forteller Gikling når OPP spør om hans blå Overland Whippet, som han har kommet kjørende med fra Grøa og til Oppdalsmuseet.

Dørum og Gikling er enige om at det er stas å kunne ta med seg sin gamle bil og få møte likesinnede.

– Det er nesten som en menighet, dette, sier førstnevnte til OPP.

Arrangørene er Cars & Coffee Oppdal, Oppdal Veteranvognklubb og Amcar Oppdal. På spørsmål til utstillingsansvarlig, Roger Liabø, om det er mange påmeldte, sier han:

– Nei, de er det ikke. Det skyldes av folk vil se an været først. Men slik det ser ut nå, har vi håp om at det kommer like mange som i fjor da vi hadde 100 kjøretøy her.

LES MER og se flere bilder i kommende papirutgave av OPP. 

0 Comments
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer