helikopter-geoskanning

NGI har tidligere kartlagt grunnforholdene for Ringeriksbanen med geoskanning fra lufta. Foto: Skjermdump av video/NGI

Geoscanning kart

Områdene som er merket med rødt skal skal kartlegges med helikopter neste uke. Foto: Nye Veier

Geoskanning nett

Helikopteret flyr ca 35 meter over bakken i lav fart i forbindelse med kartleggingen av grunnforholdene for ny E6. Foto: Nye Veier

Helikopteret i lufta igjen etter uhellet:

Tar ny E6-sjekk til uka

Nye Veier har fått helikopteret i lufta igjen etter uhellet tidligere denne uka og gjenopptar kartleggingen av ny E6-trasé i Rennebu.

–  Et helikopter med ulike måleinstrumenter under seg, vil fly i området mellom Kvithammar og Åsen og i flere mindre områder mellom Kvål og Ulsberg i neste uke, opplyser disiplinleder for tunnel i Nye Veier Trøndelag, Kari Charlotte Sellgren i en pressemelding.

Mandag denne uken ble kartleggingen på E6 sør for Trondheim utsatt da helikopteret som utfører geoskanningen ødela utstyret. Under helikopteret henger det en ramme som utfører målingene av grunnen der ny E6 skal gå.

Helikopteret flyr cirka 35 meter over bakken i relativt lav hastighet (ca. 60 km/t). Men mandag ettermiddag i 15-tiden,  kom piloten for nær en tretopp i Vuddudalen. Rammen som hang under krasjet i treet og ble ødelagt, ifølge adressa.no. Dermed måtte den repareres og en rakk dermed ikke å bli ferdig med å geoskanne E6-traseen nord for Trondheim. Ingen ble skadet i uhellet,men utstyret måtte repareres.

LES MER: Stoppet av trekrasj

Tirsdag og onsdag til uka gjenopptas arbeidet, opplyser Sellgren, og legger til at opplegget er det samme som sist: Helikopteret kommer til å fly frem og tilbake langs et planlagt rutenett i relativt lav hastighet, ca. 60 km/t.

–  Rammen som henger under helikopteret vil være ca. 35 meter over bakken. Vi minner om at de elektromagnetiske bølgene som brukes ikke er skadelige for mennesker eller dyr.

Sellgren forsikrer at det ikke er noen fare for at utstyret kan løsne fra helikopteret.

–  Utstyret er svært godt sikret til helikopteret, så det kan ikke falle av.

Det er selskapet EMerald Geomodelling, en nyetablering fra Norges Geotekniske Institutt (NGI), som utfører jobben på vegne av Nye Veier. Sellgren forteller at de ved å sende ut elektromagnetiske bølger får verdifull informasjon om grunnkvaliteten, dybde til berg, eventuelle svakhetssoner og annen geoteknisk informasjon.

–  Når vi geoskanner ved hjelp av helikopter, kan vi ta for oss store områder på kortere tid enn hvis vi skulle ha gjort grunnboringer på den tradisjonelle måten, sier Sellgren.

– Uforutsette grunnforhold er noe av det mest kostnadskrevende ved å bygge nye veier så vi mener det er lurt å investere i disse undersøkelsene nå. Jo mer vi vet om grunnforholdene nå, jo bedre er det. Vi kan spare både tid og penger på det, sier hun.

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert