NGI har tidligere kartlagt grunnforholdene for Ringeriksbanen med geoskanning fra lufta.

NGI har tidligere kartlagt grunnforholdene for Ringeriksbanen med geoskanning fra lufta. Foto: Skjermdump av video/NGI

Helikopteruhell hindrer E6-sjekk i Rennebu i dag:

Stoppet av trekrasj

Nye Veier gikk i lufta, men det endte med et krasj som gjør at kartleggingen av ny E6-trasé i Rennebu må utsettes.

– Vi må utsette kartleggingen av E6 sør til senere i sommer.

Det bekrefter Kari Charlotte Sellgren i Nye Veier Trøndelag til Radio E6 tirsdag morgen.

Årsaken til utsettelsen er at helikopteret som utfører såkalt geoskanning av ny E6 i Trøndelag for Nye Veier, i går ødela utstyret. Under helikopteret henger det en ramme som utfører målingene av grunnen der ny E6 skal gå.

Helikopteret flyr cirka 35 meter over bakken i relativt lav hastighet (ca. 60 km/t). Men mandag ettermiddag i 15-tiden,  kom piloten for nær en tretopp i Vuddudalen. Rammen som hang under krasjet i treet og ble ødelagt, ifølge adressa.no. Dermed måtte den repareres og en rakk dermed ikke å bli ferdig med å geoskanne E6-traseen nord for Trondheim.

Ingen ble skadet i uhellet,men krasjen ødela utstyret. Nå må Nye Veier gjøre seg ferdig med nord-traseen i dag, og må utsette kartleggingen av traseen mellom Kvål og Ulsberg.

– Vi fikk skader på utstyret, men det er nå reparert. Vi gjør oss ferdig i Åsen i dag, og tar sør-traseen senere i sommer, sier Sellgren.

Skanningen utføres i samarbeid med Norges Geotekniske Institutt (NGI) og EMerald Geomodelling. Geoskanningen utføres for å kartlegge grunnen i forbindelse med byggingen av ny E6. Et helikopter kommer til å fly med ulike måleinstrumenter som sender ut elektromagnetiske bølger.

– Målingene gir svar på hva slags grunn vi skal bygge ny E6 på, om det er løsmasser eller fjell, sier Sellgren til Radio E6.

 

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert