Statsråd Jon Georg Dale tar farvel med SJ-sjef Thomas Silbersky etter at statsråden og SJ-ledelsen tok toget til Oppdal i sommer.

Statsråd Jon Georg Dale tar farvel med SJ-sjef Thomas Silbersky etter at statsråden og SJ-ledelsen tok toget til Oppdal i sommer. Foto: Randi Grete Kalseth Iversen

Raus bonus fra Staten når SJ overtar Dovrebanen 7. juni:

Gir SJ 40 mill. om startdøgnet går bra

Svenske SJ får 40 millioner i bonus fra staten om alt går på skinner det første driftsdøgnet selskapet kjører Dovrebanen.

Det skjer søndag 7. juni 2020, da overtar SJ togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Avtalen gjelder ut 2030.

Det er NRK som avslører oppstartsavtalene som viser at engelske Go Ahead får 30 millioner hvis det første driftsdøgnet går som planlagt når de overtar Sørlandsbanen 15. desember.

I tillegg til oppstartbonus kan både Go Ahead og SJ Norge få flere titallsmillioner årlig i bonus dersom de scorer høyt på kundetilfredshet og får økt trafikk.

– Denne oppstartsbonusen skal være en drahjelp for at alt skal gå på skinner når selskapene overtar driften fra Vy, sier direktør Hans Henrik Kristensen i Jernbanedirektoratet til NRK. Hvis togene ikke går eller det er andre mangler i tilbudet, mister selskapene bonusen.

– Det skulle bare mangle at de ikke skulle levere det første døgnet, mener Sp-veteran Arne Braut, som lenge har engasjert seg for å bedre togtilbudet i Midt-Norge.

– Det er merkelig med en slik bonus når dette er en konkurranseutsetting og vinnerne har forpliktet seg gjennom et anbud. Det skulle være unødvendig å lokke med bonus når de har vunnet et anbud.

SJ Norge er ikke uventet fornøyd med bonusordningen.

– Jeg synes det er klokt å gi oss en slik bonus. Det er svært kostbart å starte opp med jernbanedrift og vi har enorme utgifter for å komme i gang på 12 måneder, sier administrerende direktør Bendek Maartmann-Moe i SJ Norge til NRK.

I tillegg til oppstartbonus kan både Go Ahead og SJ Norge få flere titallsmillioner årlig i bonus dersom de scorer høyt på kundetilfredshet og får økt trafikk.

SJ skal i utgangspunktet levere det samme rutetilbudet som Vy har i dag når de overtar neste sommer, men SJ planlegger ruteutvidelser. Anbudsansvarlig for det norske markedet, Anders Reinhold i SJ i Stockholm, bekreftet overfor OPP i juni at svenskene planlegger flere togavganger på Dovrebanen fra desember 2021.

– Vi planlegger to ekstra avganger hver vei, i hvert fall på hverdagene. Et nytt morgentog som går klokka seks fra både Trondheim og Oslo, og ett som kjører klokka 10 fra Oslo og tilbake fra Trondheim klokka 18, sa Reinhold til OPP.

  • Det betyr nye avganger fra Oppdal til Trondheim klokka ca 11 og 15, og to nye sørgående avganger til Oslo ca 07.30 og 19.30.
  • Fra 2021 vil oppdalingene dermed få sju avganger til Trondheim ca klokka 5, 7, 11, 13, 15, 19 og 21, og seks avganger sørover ca 01, 07.30, 10, 15, 17, 19.30.
  • Det mangler da bare tre avganger kl 9, 15 og 17 på full to-timersfrekvens til Trondheim som politikerne i Oppdal har jobbet med lenge.

Representanter for SJ kommer for øvrig til Oppdal turisthotell for å møte kommuneledelsen kommende tirsdag.

Møtet er tilpasset togtidene – og varer fra 10-13.

– SJ-ledelsen hadde forståelse for at vi trenger flere avganger når de fortsto hvorfor møtet ikke kunne vare lenger, sier Arne Braut til OPP.

Kommentar (1)

  1. Oddvar Magne Skjørstadmo For 3 uker siden

    SJ la vel inn et anbud som var billigere enn andre, og at det skulle bli billigere billetter, hyppigere avganger, bedre ... Vis mer SJ la vel inn et anbud som var billigere enn andre, og at det skulle bli billigere billetter, hyppigere avganger, bedre service osv. Har de som godkjente anbudet innsett at SJ var helt på bærtur, og vil ha ryggdekning for et feilgrep med å sponse de med 40 mill. slik at alt ikke skal spore helt av? Her synes jeg det oser ei vond lukt av korrupsjon.

Legg inn kommentar

Kommentar (1)

  1. Oddvar Magne Skjørstadmo For 3 uker siden

    SJ la vel inn et anbud som var billigere enn andre, og at det skulle bli billigere billetter, hyppigere avganger, bedre ... Vis mer SJ la vel inn et anbud som var billigere enn andre, og at det skulle bli billigere billetter, hyppigere avganger, bedre service osv. Har de som godkjente anbudet innsett at SJ var helt på bærtur, og vil ha ryggdekning for et feilgrep med å sponse de med 40 mill. slik at alt ikke skal spore helt av? Her synes jeg det oser ei vond lukt av korrupsjon.

Legg inn kommentar
Annonse
>
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert