Det skal bygges ny E6 gjennom Rennebu - i jomfruelig terreng som dermed ikke vil berøre dagens E6-trafikk.

Det skal bygges ny E6 gjennom Rennebu - i jomfruelig terreng som dermed ikke vil berøre dagens E6-trafikk. Foto: Nye Veier

Spansk selskap skal samarbeide med trøndersk firma:

Disse skal bygge ny E6

Det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción skal bygge ny E6 mellom Vindåsliene og Ulsberg. De har trøndersk samarbeidspartner.

Det spanske firmaet skal nå sammen med det norske rådgiverfirmaet Rambøll Norge AS underbygge sitt skriftlige tilbud ovenfor Nye Veier.

Dersom dette går som planlagt vil kontrakten mellom partene signeres midt i november – og anleggsstart skje neste år.

– FCC har god erfaring med lange tunneler, broer og å flytte store mengder masse langs et relativt stort geografisk område. Det var også dette selskapet som totalt sett svarte best ut fra prestasjonsmålene, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier i en pressemelding.

Spanske FCC har fått det Fosen-firmaet Johs. J Syltern AS med på laget, hvor personell fra Syltern vil bekle nøkkelposisjoner i prosjektet.

Syltern er kjent i bransjen som spesialister på blant annet masseflytting, terrengarbeid og vei-, vann- og avløpsarbeid. De har blant annet erfaring fra vindkraftutbygging på Fosen. flere veiprosjekt på Fosen og utbygging av Rv70 Tingvoll-Meisingset. Selskapet omsatte i 2018 for 581 millioner, men hadde et årsresultat på bare 1,3 millioner.

– Vi er veldig glade for at FCC og Syltern har inngått dette samarbeidet. På den måten får vi nye ideer og løsningsvalg fra et stort internasjonalt selskap samtidig som at vi får lokal kunnskap fra et trøndersk selskap. Sammen med Rambøll som rådgiver, tror vi at dette kan bli veldig bra, sier prosjektdirektør i Nye Veier Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.

Planlagt byggestart er medio 2020, og den nye motorveien skal være klar til bruk i 2023.

Prestasjonsmålene for E6 Ulsberg – Vindåsliene er: 

Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
Optimalisere involveringen av kontraktsmedhjelperne i realiseringen av prosjektmålene

 

 

 

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 2 måneder siden

    Med nytt planfritt kryss øst for Ulsberg, og neste kryss avkjøring for Oppdal, vil nok ny E6 gjennom Oppdal få et kort l... Vis mer Med nytt planfritt kryss øst for Ulsberg, og neste kryss avkjøring for Oppdal, vil nok ny E6 gjennom Oppdal få et kort liv. ( ikke lett å holde 110 km/t gjennom rundkjøringer )

Legg inn kommentar

Kommentar (1)

  1. Odd Nyberg For 2 måneder siden

    Med nytt planfritt kryss øst for Ulsberg, og neste kryss avkjøring for Oppdal, vil nok ny E6 gjennom Oppdal få et kort l... Vis mer Med nytt planfritt kryss øst for Ulsberg, og neste kryss avkjøring for Oppdal, vil nok ny E6 gjennom Oppdal få et kort liv. ( ikke lett å holde 110 km/t gjennom rundkjøringer )

Legg inn kommentar
Annonse
Annonse
>
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert