Kirsti Welander og resten av kommuneledelsen i Oppdal møtte tirsdag anbudsansvarlig i SJ Sverre Sletten og SJ-direktør Thomas Silbersky (t.v.).

Kirsti Welander og resten av kommuneledelsen i Oppdal møtte tirsdag anbudsansvarlig i SJ Sverre Sletten og SJ-direktør Thomas Silbersky (t.v.). Foto: Per Roar Bekken

Svenskene garanterer flere avganger på Dovrebanen:

Lover togløft i 2021

– Dovrebanen er fantastisk viktig for oss, sier SJ-ledelsen som i dag møtte kommuneledelsen i Oppdal – og avslørte rutetabellen for Dovrebanen om to år.

– Det ble jo slik OPP skrev i juni, konkluderer Kirsti Welander fornøyd etter at Sverre Sletten, anbudsansvarlig i SJ har lagt fram rutetabellen for Dovrebanen i desember 2021.

–Dette er musikk i mine ører, fortsatte den avtroppende ordføreren som i dag møtte SJ-ledelsen i Oppdal, sammen med Arne Braut, påtroppende ordfører Geir Arild Espnes, samferdselsdirektør i fylkeskommunen, Erlend Solem, samt kommunedirektør Ole Bjørn Moen og utviklingssjef Jan Kåre Husa.

I 2021 innfører svenskene, som OPP avslørte etter anbudsseieren til SJ i juni, tilnærmet to-timersfrekvens på Dovrebanen.

Dermed får Oppdal sju avganger mot Trondheim og seks avganger mot Oslo daglig.

I dag er det fire avganger i begge retninger, samt et pendlertog til Trondheim hver morgen i ukedagene.

SJ tar over sju banestrekninger allerede 7. juni 2020, men det første halvannet året blir det kun mindre justeringer av togtilbudet ettersom SJ skal overta det eksisterende tilbudet Vy leverer i dag.

Fra desember 2021 lover svenskene flere tog, og i møtet med ledelsen i Oppdal kommune i dag og samferdselsdirektør Erlend Solem i Trøndelag fylkeskommune, sukrer de tilbudet med enda flere forbedringer:

– Flere ulike prisnivå på togene med Komfort og Premium

– Bedre digital tilgang

– Bedre tilbud av mat og drikke

– Strømuttak ved alle seter på alle tog

– Komme fram-garanti

– Fleksible billettpriser

– Det er nu det börjar, sier SJ-direktør Thomas Silbersky når han forteller kommuneledelsen i Oppdal om hvordan SJ tenker når de neste år får monopol til å kjøre tog på midt-norske skinner fram til 2030.

– Jeg er ikke opptatt av tog, men av å gjøre livet bedre for Oppdals innbyggere Jeg har aldri sett et misfornøyd tog, men jeg har sett mange misfornøyde passasjerer, sier Silbersky når han skal fortelle om tankene bak SJs satsing.

På vei til Oppdal sjekket han selv nettdekningen. Den var ikke god.

– Det hakket utrolig mye, sier Silbersky som lover at wifi-dekningen blir en av hovedsatsingene for svenskene.

I tillegg til en fleksibel prispolitikk – tog som går med tomme seter må heller fylles opp og da må prisene være deretter.

– Skal vi fylle opp setene med dobbel kapasitet fra 2021 må vi ha et helt annet prissystem enn i dag. Minipris mellom Oppdal og Trondheim kan ikke være 249 kroner, sier anbudsansvarlig i SJ, Sverre Sletten.

Silbersky mener toget har en stor framtid.

– Hvem skulle trodd at toget skulle få en slik revival i Eruopa og særlig i Skandinavia som det har fått det siste året? Takk, Greta Thunberg, sa Silbersky og mener den svenske miljøaktivisaten og sterkt klimafokus har bidratt til togløftet.

MER OM SVENSKENS SATSING I OPP TORSDAG!

Kommentarer (2)

  1. Finn Halling For 2 uker siden

    Men for noen er utviklingen og entusiasmen for å videreutvikle og tilpasse jernbanen til publikums ønsker en katastrofe,... Vis mer Men for noen er utviklingen og entusiasmen for å videreutvikle og tilpasse jernbanen til publikums ønsker en katastrofe, ser det ut til: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGxgOv/vil-ha-ett-togselskap-og-det-skal-ikke-hete-vy Greit å vite for oss som reiser mye med tog.

  2. Odd Nyberg For 2 uker siden

    Dette er nok et av de aller beste eksemplene på at konkurranse for det meste gir mye bedre tilbud og lavere kostnader fo... Vis mer Dette er nok et av de aller beste eksemplene på at konkurranse for det meste gir mye bedre tilbud og lavere kostnader for samfunnet. Helt utrolig hvor mye NSB har kostet Norge.

Legg inn kommentar

Kommentarer (2)

  1. Finn Halling For 2 uker siden

    Men for noen er utviklingen og entusiasmen for å videreutvikle og tilpasse jernbanen til publikums ønsker en katastrofe,... Vis mer Men for noen er utviklingen og entusiasmen for å videreutvikle og tilpasse jernbanen til publikums ønsker en katastrofe, ser det ut til: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGxgOv/vil-ha-ett-togselskap-og-det-skal-ikke-hete-vy Greit å vite for oss som reiser mye med tog.

  2. Odd Nyberg For 2 uker siden

    Dette er nok et av de aller beste eksemplene på at konkurranse for det meste gir mye bedre tilbud og lavere kostnader fo... Vis mer Dette er nok et av de aller beste eksemplene på at konkurranse for det meste gir mye bedre tilbud og lavere kostnader for samfunnet. Helt utrolig hvor mye NSB har kostet Norge.

Legg inn kommentar
>
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert