Black Friday_Sport1_MF

I anledning «Black Friday» startet handelen tidlig på Domus i dag. Foto: Morgan Frelsøy

Tjømøe Yttergren_MF

Ingrid Tjømøe Yttergren er varehussjef på Domus, og hilste kundene velkommen uvanlig tidlig i dag. Foto: Morgan Frelsøy

Håper å slå salgsrekorden på Black Friday:

Full trøkk fra klokka sju

De ansatte hos både Domus og Intersport måtte stå adskillig tidligere opp i dag enn de er vant til. For kundene sto i kø utenfor da dørene åpnet til «Black Friday» klokka sju.

I fjor lokket de med frokost og delte ut 50 «goodiebags» til de som hadde møtt opp først. I år droppet de frokosten, men valgte å gjenta gaveutdelingen på Domus.

– I en av disse hadde vi lagt et diamantsmykke verdt 1 500 kroner. Jeg er spent på hvem det var som fikk det, sier varehussjef på Domus, Ingrid Tjømøe Yttergren til OPP.

Hun innrømmer at hun synes det ville vært artig å få tilbakemelding på hvem den heldige «vinneren» er.

Varehussjefen forteller at oppmøtet ga en skikkelig pangstart på årets «Black Friday». Hun legger til at de ansatte i alle avdelinger var på plass da de åpnet dørene og at de har forsøkt å lage en god blanding av tilbud.

– Når dere kjører en sånn tilbudsdag, er ikke den med og tar litt av nuven fra salget fram mot jul?

– Vi har pleid å ha en medlemsdag på denne tiden av året uansett, så vi synes det er artig å ha en dag med litt tilbud. Tenker at det er en fin måte å «kicke» i gang julehandelen på. Kundene har jo en liste som de skal handle ifra, og det er alltid noen som og handler i desember, så det er jeg ikke så bekymret for.

– Ola Vollan i Grønn ungdom har gitt uttrykk for at de synes dette er en lite bærekraftig måte stimulere til økt forbruk på. Hva tenker du om det?

– Sånn som vi markerer «Black Friday», tror jeg ikke det er den største bekymringen. For jeg tror de fleste handler ting de trenger; ting de har tenkt å handle uansett. Vi ønsker at folk skal kunne handle kvalitetsting som de  får råd til; om de gjøre det på grunn av en god rabatt, så er det kjempefint.

– Noe kundene er særlig er på jakt etter?

– Egentlig har det vært veldig bra trøkk på hele huset. Hos Power forventet vi en del trøkk, men de har fått litt avlasting med netthandelen. Ellers har Notabene solgt veldig mye spill, sier Tjømøe Yttergren.

Avdelingsleder Ruth Mellemseter bekrefter at det har gått unna mye allerede de første timene.

– Og så er det mange som handler leker. Det har gått mye Lego, sier hun.

På spørsmål til varehussjefen om de har satt seg en omsetningsmål denne dagen, sier hun:

– Vi håpe å slå fjoråret. Da omsatte vi for litt over 2,6 millioner kroner.

Også Intersport slapp inn kundene klokka 7 i dag og opplevde at det sto kø utenfor da dørene åpnet. Det forteller Ståle Flotten, en av eierne i det er som når det kommer til areal, er den største sportsforretningen i bygda.

– De som var tidlig ute var nok de som ville ha tak i de beste tilbudene, sier han til OPP.

Med henvisning til Vollans innlegg på opp.no der han kaller «Black Friday» en skammens dag, sier Flotten at han tror folk kjøper ting de trenger.

– Og ting de vil gi bort til jul. Det er utrolig mye julegaver som blir kjøpt inn en sånn dag som dette.

– Er «Black Friday» dagen i året dere omsetter mest?

– Nei, tradisjonelt er både mandag og torsdag i påskeuka større. Men Black Friday ligger nok blant de fem største med en omsetning på cirka en halv million kroner, sier Flotten til OPP.

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
>
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert