Markus Snøve Høiberg, Magnus Vågberg, Steffen Walstad og Thomas Ulsrud utgjør det norske laget i EM.

Markus Snøve Høiberg, Magnus Vågberg, Steffen Walstad og Thomas Ulsrud utgjør det norske laget i EM. Foto: Richard Gray,WCF

Spent på ankeavgjørelsen:

– Regelen utgått på dato

Tidligere visepresident i Norges Curling-forbund tror Norge får gehør for sin klage etter å ha blitt fratatt seieren mot England søndag på grunn av et regelbrudd.

Stein Mellemseter er tidligere visepresident i Norges curlingforbund og nestor i Oppdal curlingklubb. Han stiller seg undrende og kritisk til avgjørelsen om å frata Norge seieren etter kampen mot England, søndag. Noe som medførte at Norge ble henvist til nest siste plass sammenlagt i det pågående Europamesterskapet.

– Egentlig er dette helt håpløst. Grunnen til at dette ble innført var at det dukket opp en del koster som var spesialbygget slik at du kunne påvirke retningen på stenen i mye større grad enn det som var ønskelig. Derfor ble regelen innført om at en reserve ikke kunne komme inn i kampen med en helt fersk kost som påvirket kostingen mer enn hva kost en brukt gjør, sier Mellemseter til Radio E6.

Etter at Verdens curlingforbund har satt en standard for hvordan kostene skal være, mener Mellemseter regelen ikke lenger har noen funksjon og derfor burde vært tatt ut.

– Men den står i regelboka, og det gikk ut over det norske laget i går.

Når en kamp starter i et mesterskap, må hver spiller vise fram sin kost for dommerne som etter å ha blitt godkjent blir påsatt et merke.

– Da Nedregotten kom innpå trodde han at han kunne bruke sin egen kost, som han hadde fått godkjent. Men problemet er at det finnes en regel som ennå står der, og akkurat i dette tilfellet var det en dommer som kom inn og tok affære, sier Mellemseter.

Det var etter at Magnus Nedregotten hadde spilt et par steiner etter å ha kommet inn på isen for å erstatte Markus Snøve Høyberg, at laget fikk høre om regelen av assistentdommeren.

Nedregotten spilte derfor videre med Snøve Høybergs kost. Likevel endte den endelige dommeravgjørelsen med at Norge ble disket, og følgelig fratatt seieren.

OMDISKUTERT

– Det er ganske spesielt, og egentlig en ganske håpløs situasjon. Og det er diskusjoner på høyt plan i curlingverdenen om hva slags rolle dommerne i curling skal ha. Det hadde vært fryktelig enkelt om dommeren hadde sjekket at Nedregotten hadde riktig kost da han kom inn på isen, sier Mellemseter.

– Norge har anket avgjørelsen. Hvem er det nå som har det endelige ordet, og hva skjer?

– Det er et appellutvalg i World Curling Federation som ser på dette. Jeg tror alle i curlingverdenen ser hvor dumt dette ble, og at denne anken blir tatt til følge, sier Mellemseter.

– Når er det ventet en avgjørelse?

– Jeg vil håpe og tro at den tas i dag.

–  Mister Norge sine muligheter for å nå helt opp dersom avgjørelsen blir stående?

– Nei, det er mange kamper igjen og bare å vinne de resterende kampene, så er vi i sluttspill. Men det er klart at det blir litt vanskeligere om de blir fradømt denne seieren.

Legg inn kommentar
Legg inn kommentar
Annonse
>
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Mest delt siste 7 dager

Mest kommentert