Her kommer brukertilgangen på opp.no  20.januar. Vi innfører betalingsløsning.

Bergensbanen ved Ustaoset.
Bergensbanen ved Ustaoset.

Tok anbudsrevansje etter å ha mistet Dovrebanen:

Vy vant Bergensbanen

Vy tapte kampen om Dovrebanen, men fikk sin revansje mandag da Vy vant anbudskampen om å få kjøre Bergensbanen.

Vy vant kontrakten om togtrafikk på Bergensbanen og Vossebanen i den tredje runden av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

Konkurransen om anbudet har vært hard, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse mandag.

– Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier Slotsvik.

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt elleve år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

Det sto mellom Vy, Tide/Arrive og SJ Norge, hvor Vy altså trakk det lengste strået.

I pakken som nå er tildelt, ligger fjerntogstrekningen mellom Oslo S og Bergen, regiontoget Bergen – Voss – Myrdal og lokaltoget mellom Bergen og Arna. Flåmsbana ligger ikke inne i pakken. Oppstarten er satt til 13. desember 2020.

I 2017 hadde strekningene som ligger inne i kontrakten 2,9 millioner passasjerer, og Bergensbanen er den fjernstrekningen i landet som har størst trafikk.

Vy tapte i sommer kampen om å få kjøre Dovrebanen, Nordlandsbanen og fem andre strekninger i trafikkpakke nord. Den vant SJ Norge som skal starte opp i juni 2020.

Allerede nå i desember skal engelske Go Ahead ta over Sørlandsbanen etter at de vant anbudet på denne strekningen i fjor.

Ifølge statsråd Jon Georg Dale vil staten spare totalt 12 milliarder på konkurranseutsettingen. 3 milliarder på trafikken i sør, 5 milliarder i nord og om lag 4 milliarder kroner i vest.

–  At vi i statsbudsjettet for 2020 går vi inn for å starte elektrifiseringa av Trønder- og Meråkerbanen er et direkte resultat av pengene staten sparte på tildelinga av Trafikkkpakke 1 til Go Ahead på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det tror jeg de reisende i Trøndelag er glade for, sier Dale.

Vennligst Logg inn for å kommentere