Helsemyndighetene vil ikke ha sammenstimling av folk i butikkene.
Det har til tider vært fullt i butikkene i Oppdal i sommer. Bildet er tatt i en annen sammenheng. FOTO: Arkivfoto

En vinner og to tapere av matbutikkjedene:

Slik går det i dagligvarekrigen

Coop Prix og Rema var de to store taperne i dagligvaremarkedet i fjor. Coops lavpriskjede Extra var den store vekstvinneren.

Dagligvarekjeden hadde i 2019 en markedsandel på 14,7 prosent. Det innebar en økning på 1,4 prosentpoeng, viser ferske tall fra Nielsen.

– Vi er veldig fornøyde med at Extra er vekstvinner i markedsandeler, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis til DN.

Extra vokser delvis på grunn av omprofilering av butikker fra søsterkjeden Coop Prix.

Coop Prix er kjeden med størst fall. Det lå på minus 0, 7 i 2019.

Remas markedsandel falt med 0,5 prosentpoeng til 23,2 prosent. De blir nå pustet i nakken av hovedkonkurrenten Kiwi som øker med 0,5 prosent til 21,8.

Rema er likevel på første plass med størst markedsandel av kjedene, med Kiwi som nummer to, Extra som nummer tre og Meny som nummer fire med en markedsandel på 10, 3 prosent.

For butikkkjedene som er representert i Oppdal viser de nasjonale tallene at Rema topper med 23,2 (ned 0,5 prosentpoeng) foran Kiwi med 21,8 prosent markedsandel, en økning på 0,5 prosentpoeng.

Spar går fram 0,1 prosentpoeng til 7,4 prosent, mens Bunnpris og Mega begge går tilbake 0,1 prosentpoeng til henholdsvis 3,7 prosent og 3,6 prosent.

Joker beholder sin markedsandel på 3,7 prosent.

0 Comments
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer