LASERPUNKT: Her ved Kvikne camping nord for Kvikne var politiet fredag ute med laseren.
LASERPUNKT: Her ved Kvikne camping nord for Kvikne var politiet fredag ute med laseren. FOTO: UP

Utrykningspolitiet øker innsatsen for å trygge sommertrafikken:

– Voldsomt mange fartsovertredelser

Denne uka har Utrykningspolitiet i Innlandet og Trøndelag hatt kontroller både på E6 og Riksveg 3, og varsler høyt trykk i sommertrafikken.

Torsdag mistet tre sjåfører førerkortet i kontroller fra Dovrefjell til Oppdal, den høyeste hastigheten ble målt til 120 km/t i en 80-sone, og sjåføren kjørte bil med henger.

LES MER HER: Kjørte med henger i 120 km/t

Fredag fortsatte kontrollene, nå på Rv3, og politibetjent Pål Hybertsen i Utrykningspolitiet sier til OPP at i løpet av formiddagen ble det skrevet ut fire bøter for mobilbruk, 24 bøter for hastighet, og den høyeste hastigheten ble målt til 114 km/t i 80-sone. I tillegg mistet en sjåfør førerkortet for for mange prikker.

Også fredag kveld var det kontroller, nå på E6 mellom Oppdal og Fagerhaug, og i følge Adresseavisen fikk fire førere bøter for fart.

Hybertsen sier til OPP at resultatet etter kontrollene var som forventet.

– Det var i grunnen bedre enn vi hadde fryktet, sier han, om både torsdag og fredag. For politiet frykter ulykkessommer på veiene i år.

Til OPP sier distriktsleder i Utrykningspolitiet Anders Sjøtrø at det er en voldsom økning i fartsovertredelser fra i fjor.

I løpet av hele året i fjor ble det skrevet ut 811 bøter for for høy hastighet, og hittil i år, med de nye kontrollene, nærmer det seg allerede 600 før sommeren er i gang.

I fjor ble det beslaglagt 38 førerkort for for høy hastighet, hittil i år er det beslaglagt 35.

I tillegg er uoppmerksomhet som skyldes mobiltelefonbruk et problem i kraftig økning.

– Man kan argumentere med at det er så mange skjermer ellers i moderne biler, at mobilen ikke utgjør noen forskjell. Men den gjør det; for når man kikker eller taster på mobilen så forsøker man å gjøre det i det skjulte, og dermed dras oppmerksomheten vekk fra trafikken. Og det skal bare et øyeblikks uoppmerksomhet til, sier han. Og legger til:

– Hvis alle hadde 100 prosent fokus på veien hele tiden, ville det ikke skjedd ulykker.

Han påpeker at bøtesatsen for mobilbruk er for lav, som den er i dag.

– Folks mobilvaner har endret seg, nå får man alltid meldinger og eposter man «bare skal sjekke».

Frykter ulykkessommer

Så langt i år har det vært en dødsulykke i Trøndelag, det var ved Snåsa der to lastebiler kolliderte, og begge sjåførene ble drept.

– Ulykkesstatistikken er god, det er en positiv utvikling på antall skadde og drepte. Når politiet opprettholder kontrollene, bidrar vi til å redusere farten, og dermed de alvorlige ulykkene.

Oppdal-Tonstad er den mest ulykkesbelastede strekningen i Trøndelag, historisk sett.

– Det er også en akse med mye kontrollvirksomhet. Målet vårt er å presse ned hastigheten, om så bare med noen kilometer i timen, det vil redusere alvorlige ulykker, sier han.

– Skal vi nå målet om å redusere antall skadde i trafikken til 350 innen 2030, må vi doble kontrollvirksomheten, det er det vi ser virker. Forsvinner trafikkontrollene går det fort i veldig gal retning, understreker Sjøtrø.

Han legger til at en trafikkulykke kan få voldsomme konsekvenser med ringvirkninger for et helt lokalsamfunn.

– Det er en tragedie når det skjer, og det rammer skoler, institusjoner, det rammer naboer og familier.  Alle har vi et samfunnsansvar, og vi må gå litt i oss selv, sier han.

Distriktsleder i UP, Anders Sjøtrø

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments