Stig (t.v.) og Terje Stenkløkk konstaterer at juliomsetningen denne sommeren er 60 prosent høyere enn den bruker å være.
Stig (t.v.) og Terje Stenkløkk konstaterer at juliomsetningen denne sommeren er 60 prosent høyere enn den bruker å være. FOTO: MORGAN FRELSØY

Koronaeffekt for Møbelringen:

Sterk salgsvekst i juli

Møbelringen i Oppdal har en omsetningsøkning på 60 prosent i juli i år sammenlignet med fjoråret.

Det meste stoppet opp da koronakrisen slo inn over landet 12. mars. Også Møbelringen merket effekten av det, men det gikk ikke lang tid før nordmenns hjemmetilværelse førte til økte investeringer i hjem og interiør. Så langt har det gitt 15 prosent salgsvekst for Møbelringen Oppdal, opplyser daglig leder Stig Stenløkk i en pressemelding.
─ Vi tror at kombinasjonen av at nordmenn har måttet tilbringe mye tid hjemme, og velger å feriere i Norge har ført til betydelig redebygging. Ønsket om å fikse opp og gjøre det fint og funksjonelt rundt oss er naturlig når vi stort sett tilbringer tiden hjemme, sier Stenløkk.

Han viser til at koronapandemien så langt ikke har gitt den store nedgangen i norsk handel. Ifølge Statistisk Sentralbyrå var det i april en kraftig økning på 4,8 prosent, og økningen fortsatte med 2,8 prosent i mai. Koronatiltakene synes imidlertid å ha ført til en vridning i konsumet fra tjenester og over til enkelte varegrupper.
─ Vi vet at salget av byggevarer og fritidsutstyr er blant varegruppene som øker mest. Sammen med møbler og interiør. Og Oppdal er ikke noe unntak. Selv om vi forventer at det roer seg noe gjennom sommeren er det fremdeles godt besøk i butikken.

I følge Stenløkk har omsetningen i juli overgått samme måned i fjor med hele 60 prosent.
Det er særlig salget av senger som har skutt i været hos Møbelringen.
─ Vi opplever vekst for de fleste produktområder, så det er tydelig at folk i Oppdal og ikke minst hytte-eierne benytter denne vanskelige tiden til å utbedre de fleste rom i huset og hytta, og gjøre det hyggelig.

Koronapandemien er på ingen måte over, og få kan si noe sikkert om hvordan det vil utvikle seg gjennom sommeren og høsten. Dette gjelder også utviklingen i norsk handel.
─ Vi er selvsagt veldig spente på hvordan dette vil utvikle seg. Vi vet jo at det vil ta lang tid før situasjonen blir normal igjen, og vi vet at høsten og vinteren er en tid hvor nordmenn fokuserer mye på eget hjem. Men om vi får den samme utviklingen i år er umulig å si.

Møbelringen:

En norsk, landsdekkende møbel- og interiørkjede med til sammen i underkant av 70 medlemseide butikker over hele landet.

Kjeden ble etablert i 1985 og omsatte i 2019 for 1,9 milliarder kroner.

0 Comments
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer